Drukke tijd voor rijscholen
Het tekort aan chauffeurs in de transportsector zal volgend jaar verder stijgen. Dit kan tot problemen leiden nu ook de vraag naar logistiek toeneemt. Het wordt een drukke tijd voor rijscholen om ervoor te zorgen dat het tekort aan chauffeurs ingehaald kan worden. Dat valt op te maken uit de prognoses die de Rabobank voor 2017 heeft opgesteld
Verdubbeling
De Rabobank verkondigt in zijn kwartaalrapportage Cijfers & Trends van oktober dat het toenemende tekort aan ervaren chauffeurs, wat grenzen stelt aan de groei, de grootste uitdaging voor het wegtransport is. Grote transportbedrijven als Simon Loos en ook het sectorinstituut bevestigen deze cijfers. Met name het sectorinstituut laat deze chauffeurs opleiden door diverse rijscholen in Nederland. Waar dit jaar duizend chauffeurs worden opgeleid namens het sectorinstituut zal dat in 2017 verdubbelen.
Groei houdt aan
Naar verwachting zal de Nederlandse economie de komende jaren iblijven groeien. Nederland zal hard moeten werken om haar positie als logistiek toegangspunt tot Europa in de wereldhandel te behouden en haar aandeel op te eisen. Op de langere termijn zijn de ontwikkelingen gematigd positief. Dit zal komen door de opening van de tweede Maasvlakte, de uitbreiding van de Betuwelijn, de verbetering van de vaarwegen en door de nieuwe inland terminals.
Alternatief voor wegvervoer
Als de transportsector niet voldoende mensen kan werven zullen opdrachtgevers steeds vaker naar alternatieven zoeken. Transport over water wordt vaker ingezet als alternatief voor het wegvervoer. Zeker bij grotere afstanden. Ook de tweede Maasvlakte zal op middellange termijn extra vervoer over het water leiden. Het vervoer over de Betuwelijn kan de komende jaren last krijgen van de aanleg van een nieuw traject tussen Emmerich en Dortmund. Dit kan tot gevolg hebben dat een verplaatsing van goederentransport van spoor naar water en weg ontstaat. Kortom, het is en blijft een drukke tijd voor rijscholen.