Pedelec: Helmplicht gaat in, maar er zijn geen helmen

pedelec

Een wat? Een pedelec. Wat is dat nou weer? Een pedelec is een snelle e-bike. Anders dan bij een brommer of snorfiets moet je zelf mee trappen om een hogere snelheid te bereiken. De e-bike haalt een snelheid tot 25 kilometer per uur, de pedelec kan tot 45 kilometer per uur. En per 1 januari zouden berijders van pedelecs een speciale helm dragen. Zouden, want er is een probleem.

Over de helmplicht

De helmen voor de pedelec zijn pas vanaf februari leverbaar. Oeps! “Dat er een helm gedragen moet worden, is goed,” zegt Nick Hielckert van Juizz, een van de grootste verkopers van speed pedelecs met naar eigen zeggen een marktaandeel van 10 procent. Maar die helmen zijn per 1 januari nog niet leverbaar omdat de specificaties pas in augustus bekend werden gemaakt. Dat was veel te laat voor fabrikanten. Per half februari komen de eerste exemplaren pas op de markt. Voor mensen die al een speed pedelec hebben, is er geen probleem. Zij hebben tot 1 juni de tijd om hun blauwe kentekenplaatje te verwisselen voor een geel exemplaar. Pas met een geel plaatje op de fiets wordt de speciale pedelec-helm verplicht.

Een bromfietshelm vindt de Bovag geen goed idee. “Die ademen niet. Je moet flink trappen dus dat is niet te doen”, zegt Tom Huyskens van RAI. Die branchevereniging heeft ervoor gezorgd dat niet de zware, zwetende brommerhelm verplicht zou worden, maar een nieuw type helm.

Plaats op de weg een heikel punt

Een ander heikel punt is het rijden op de weg. Volgens meerdere fietsenwinkels heeft de overheid hier niet goed over nagedacht omdat een pedelec niet te vergelijken is met een brommer. “Je kan pas een snelheid van 45 km/u bereiken als je zelf goed mee trapt”, zegt Hielckert. “Veel mensen willen 30 tot 35 km/u rijden. Zij zijn angstig voor het rijden op de rijbaan.”

De Fietsersbond vindt dat de snelle e-bike wel van het fietspad af moet. “Het snelheidsverschil is gewoon te groot”, zegt woordvoerder Kluit. “Dat is gevaarlijk. Het zorgt ervoor dat kwetsbare groepen als kinderen en ouderen minder gaan fietsen. Op sommige wegen zullen pedelec-rijders zich misschien onveilig voelen; dat moet je dan lokaal proberen op te lossen.”

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat onderzoeken hoe de nieuwe regels in de praktijk uitpakken. Volgend najaar moet dat klaar zijn.

Hoe herken je een pedelec?

Nu hebben ze nog een blauw snorfiets-kentekenplaatje, maar volgend jaar moet dat een geel plaatje worden, net als bromfietsen. Een speciale pedelec-helm, een kruising tussen een brommerhelm en een fietshelm, is verplicht. En ze moeten op de rijbaan gaan rijden binnen de bebouwde kom.
De foto bij dit artikel is afkomstig van allesoverfietsen.eu.