Er komt geen cao voor rijinstructeurs
De rijschoolsector is één van de weinige branches, waarin geen cao geldt. En zoals het er nu naar uitziet komt er voorlopig ook geen cao voor rijinstructeurs. Ook niet nu het de branche als geheel voor de wind gaat.
Vorig jaar heeft vakbond in concept een cao voor rijinstructeurs opgesteld. Daarin werd bepaald dat de minimumlonen tussen de 11 en 17 euro lagen, afhankelijk van leeftijd en rijbewijscategorieën.
Ook zou er een collectieve pensioenregeling voor rijinstructeurs komen. Daarnaast zouden rijinstructeurs in loondienst hun bijscholing met behoud van salaris kunnen volgen.
CNV
De reden dat het CNV met dit concept naar buiten is gekomen is, dat de bond het ‘te gek voor woorden vindt’ dat er in Nederland nog een beroepsgroep bestaat die zonder cao werkt. “Het is een kwestie van zelfrespect. Als je voor een hongerloontje dag in dag uit loopt te zwoegen, moet je je op een gegeven moment af gaan vragen waar je mee bezig bent als er verder niets voor je geregeld is. Dat er per 1 juli een wettelijke ontslagbescherming voor rijschoolhouders gaat gelden is natuurlijk fantastisch. Maar het is wat ons betreft niet genoeg. Daarom vinden we het belangrijk dat er draagvlak komt voor een cao.” Aldus van Ierlant van het CNV.
De kadergroep van het CNV is inmiddels al enkele jaren bezig om een cao voor rijinstructeurs in loondienst op te stellen. Van Ierlant stelt overigens geen datum om eventuele implementatie te durven plakken. “Omdat de rijschoolbranche zo versnipperd is, is het invoeren van een cao geen gemakkelijke opgaven. Als ik 2017 roep, zullen sommigen ons voor gek verklaren. Aan de andere kant moet het balletje aan het rollen gaan en kan het dan snel gebeurd zijn.”
Voordelen cao
“Rijschoolhouders zullen misschien schrikken van ons initiatief, maar ik denk dat mensen die loyaal zijn en daarvoor ook worden beloond, uiteindelijk beter werk af gaan leveren. En daar is het uiteindelijk toch ook om te doen.”
Rijinstructeurs moeten meer verdienen, stelt Van Ierlant. “Als je de verkeersveiligheid wil bevorderen, is dát dan ook één van de punten die aangepakt zouden moeten worden. De lesprijzen moeten dus omhoog.” Daarmee voorkom je dat rijinstructeurs snel voor zichzelf beginnen. “Met een cao wordt het geven van rijles onder een werkgever veel interessanter.”
Rijden tegen stuntprijzen kán niet
Volgens de kadergroep is het cao-concept ook een middel om naar de consument toe duidelijk te maken dat een rijschool niet voor stuntprijzen les kan geven “Er moet belasting betaald worden, de lesauto’s moeten onderhouden worden en verzekeringen en het pensioen van instructeurs moeten worden betaald”, aldus Van Ierlant.
Rijscholen staan niet te trappelen
Bovag Rijscholen liet enkele jaren geleden al weten niets te zien in een cao voor de rijschoolbranche. Dit omdat die afspraken maar voor een klein deel van de rijinstructeurs opgaan. “Omdat de cao-afspraken niet voor de rest gelden, is de kans aanwezig dat de bedrijven die onder de cao vallen een concurrentie-nádeel krijgen in plaats van een -voordeel”, zo liet een woordvoerder toentertijd weten. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stelt nu: “De situatie is niet veranderd in de afgelopen jaren: een relatief klein deel van instructeurs is in loondienst.” Hij laat dan ook weten een cao ‘volstrekt zinloos’ te vinden.
FAM Verkeersscholen lijkt positiever tegenover het initiatief te staan. “Het concept is nog niet met onze leden besproken, dus ik spreek nu even op eigen titel als ik zeg dat het positief kan zijn”, aldus voorzitter Ruud Rutten. “Maar het is de moeite waard het onderwerp aan de orde te stellen bij onze rijscholen, want ik weet dat er in het verleden al vaker over is gesproken. Wij zijn nooit onwelwillend. Een cao heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar het is belangrijk dat rechten en plichten zijn vastgelegd. Het is niet voor niets dat ik binnen mijn eigen rijschool met een zelf opgestelde soort cao werk. Het is absoluut iets om over na te denken.”