4 maal meer kans op ongeluk door handsfree bellen

handsfree bellen

Het gebruik van een kit om handsfree te bellen, verviervoudigt het risico op een ongeval, vergeleken met bestuurders die niet telefoneren tijdens het rijden.

Studie BIVV

Volgens het onderzoek heeft een bestuurder die een handsfree-kit gebruikt 44% minder aandacht voor verkeersborden en 28% minder aandacht voor andere bestuurders.

De automobilisten die deelnamen aan het onderzoek keken ook minder regelmatig in hun linkse zijspiegel, en hadden meer de neiging om op de middelste rijstrook te gaan rijden.

Het handenvrij bellen had ook een rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders : 3 bestuurders reden hun afrit voorbij en één bestuurder kreeg zelfs een snelheidsboete (door onoplettendheid).

Wat hield het onderzoek in?

De proefpersonen moesten een kort traject afleggen op de E17, tussen de Pinte en Kruishoutem. Onderweg kregen ze een telefoontje en met behulp van een eye-tracking bril konden de onderzoekers nagaan waar de bestuurders echt naar keken.

Oplossing?
Volgens Karin Genoe (afgevaardigd bestuurder van het BIVV) is er maar één gouden regel:

Auto in? GSM uit!

Strengere maatregelen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voelt er weinig voor om het handsfree bellen achter het stuur volledig te verbieden. Maar het moet wel duidelijk afgeraden worden.

Bellen, sms’en en mailen met de gsm in de hand is nog steeds het meest gevaarlijke dat je kan doen in de wagen. Maar in discussie treden met je medepassagiers leidt ook af… Waar trek je dan de lijn?

“Het heeft geen zin dat de huidige regelgeving die niet wordt nageleefd strenger wordt gemaakt, in de hoop dat ze dan wel wordt nageleefd” – aldus Ben Weyts.

Na overdreven snelheid en alcohol is afleiding de grootste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen.