,,Ik werk zes dagen per week en maak werkdagen van elf uur. Dan is het echt niet erg als er een bijkomt’’, zegt Ronald van Drimmelen van Rijschool Van Drimmelen. ,,Er is hartstikke ruimte voor. Arjen komt ook bij een grotere rijschool vandaan, die rijdt nu met een auto minder. Dus het aanbod verandert in die zin niet. Ik gun het hem van harte om voor zichzelf te beginnen, dat heb ik zelf ook een keer gedaan.’’
Ook Arnoud Weesing van Rijschool Arnoud staat positief tegenover de komst van de rijschool: ,,Er is geen reden tot paniek. Het is al jaren zo, je raakt eraan gewend. En er komen er wat bij, maar er zijn er ook wel een paar weggegaan. Ik heb er dus geen last van, ik heb zelfs een wachtlijst momenteel. Had nog nooit zoveel leerlingen als nu.’’
Weesing zegt dat grotere rijscholen in de loop der jaren wel wat gekrompen zijn en dat daar kleinere voor terug zijn gekomen.
Shija Sayfi van Rijschool Bliksem heeft ook geen bezwaren tegen nog een rijschool in de stad. ,,Hij mag wel komen hoor, mijn agenda zit vol.’’ Maar volgens Sayfi kan het soms lastig zijn om aan klanten te komen: ,,Hij moet wel z’n best doen om leerlingen te krijgen.’’
Ruimte voor nieuwe rijscholen
In steden van vergelijkbare omvang elders in Nederland is overigens een wisselend beeld te zien op het gebied van rijscholen. Maar de conclusie die valt te trekken is dat Den Helder niet heel erg uit de toon valt met het aantal instructeurs. Zo tellen Nieuwegein en Roermond ook allebei rond de dertig rijscholen. Deze steden hebben wel meer achterland dan Den Helder. Een plaats als Hoogeveen heeft echter de iets meer dan de helft minder rijscholen. Hoorn, met 15.000 inwoners meer dan Den Helder heeft wel minder rijscholen. Alkmaar, dat het dubbele aantal inwoners heeft, telt meer dan veertig rijscholen.
Al vijf jaar lag alles klaar: het idee voor de naam van de rijschool, de legergroene kleur van de lesauto en de ideeën over het lesgeven. Want Arjen van Assem (34) van de pas opgerichte Rijschool Energy wil alles nét even anders doen.
Van Assem deed zijn ervaring in het lesgeven op bij defensie, waar hij militair rij-instructeur was. Hij gaf les in het rijden van pantservoertuigen tot vrachtwagens en personenauto’s. En hoewel hij militair is geweest, wil niet zeggen dat hij als een drilinstructeur lesgeeft: ,,Nee hoor, ik word er heel blij van, het is heel tof om iemand tot chauffeur te maken en helpen te ontwikkelen. Ik schreeuw ook niet. Maar ik krijg wel vaak te horen dat ik heel duidelijk ben in mijn stijl.’’
De afgelopen vijf jaar werkte hij bij een grote rijschool in de regio. Dat kwam door zijn vrouw Marloes (29), die eigenlijk de stap vanuit defensie naar een eigen zaak te groot vond: ,,Het wachten was op mijn ’ja’’’, lacht zij. ,,Laatst zei ik: ’als we het nu niet doen, komt het er niet meer van’ en zijn we ermee begonnen.’’
De auto van Energy is een Ford Fiësta die op benzine rijdt. ,,Dat hebben we expres gedaan’’, vertelt Arjen van Assem. ,,We willen met onze auto aansluiten op de auto’s die de jongeren straks ook gaan rijden. Dus een niet al te grote benzineauto, waarin ze zelf moeten schakelen en ook nog de handrem moeten gebruiken. En op techniek leren inparkeren, in plaats van op sensoren. De meeste rijscholen rijden in een luxe Volkswagen Golf, in een diesel. Dat is makkelijker: omdat je meer koppel hebt, slaat de motor minder snel af en kun je makkelijker wegrijden. Als je dan in je eigen benzineauto gaat rijden, dan kun je daar moeite mee hebben, omdat de motor afslaat.’’
Als je overweegt een eigen rijschool te starten, dan vind je op deze site volop informatie. Klik hier als je nog geen rijinstructeur bent. Klik hier als je al als rij-instructeur werkt en voor jezelf wil beginnen.