Groot aantal rijscholen werkt niet fulltime

Met name bij landelijk opererende franchiseconstructies lukt het vaak niet om een auto helemaal te vullen voor de ondernemer. Dat blijkt uit gegevens van het CBR.
De helft van het aantal rijscholen neemt niet meer dan 20 examens af bij het CBR. Hieronder zijn rijscholen die gestopt zijn, rijscholen die net gestart zijn en rijscholen die niet fulltime werken. Met name die laatste groep is onder te verdelen in rijscholen die parttime wil werken en een groep die het niet lukt om voldoende leerlingen te werven.
Gelet op alle juichende verhalen, moet het voor alle rijscholen die willen lukken om een meer dan volle agenda te hebben. Lukt dat niet, dan schort er iets aan de kwaliteit, de marketing of het ondernemer kunnen zijn. Leerlingen zijn er immers zat. Zo blijkt uit cijfers van het CBR en de Bovag.
Landelijke franchiseorganisaties komen tekort
Franchisenemers komen vaak uren te kort, ondanks beloftes van franchisegevers. Grote uitzondering is de ANWB Rijopleiding. Zij bedient haar franchisegevers goed. Maar andere franchiseconstructies die in Rij-instructie onder de loep werden genomen waren, zijn NXXT en LesGo. En daar gaat het moeizamer.
Een franchisenemer van NXXT komt gemiddeld aan 30 examens. Bij LesGo 31 examens. Op jaarbasis. Dat komt neer op 2,5 leerling per maand. En daarmee kom je wekelijks 15 uren tekort om een gezonde business te kunnen draaien. Bij LesGo zijn er maar 4 rijscholen die het benodigde aantal examens van 40 halen.
Ook moeten franchisers bij die organisaties vaak van hot naar her rijden om leerlingen op te halen. Les geven in 2 of zelfs 3 examenregio’s is eerder regel dan uitzondering. Een enkeling moet zelfs in 4 regio’s lesgeven om zijn hoofd boven water te kunnen houden. En zelfs dan komt de rijschool in kwestie slechts tot 31 examens.
Dat komt de kwaliteit ook niet ten goede. De meeste franchisers scoren gelijk aan of onder het betreffende kringgemiddelde.
Ook goede franchiseconstructies
Waarom is dat belangrijk om te weten? Op voorhand worden vaak gouden bergen beloofd door franchiserijscholen. Dit onderzoek toont aan dat het met de gouden bergen vaak tegenvalt. Dat is belangrijk om te weten omdat contracten worden aangegaan voor vijf jaar, waarbij tussentijdse opzegging niet mogelijk is. Bij ziekte, het verlopen van je bevoegdheidspas of het aangeboden worden van een andere baan als examinator blijven de kosten dus doorlopen. Je maandelijkse fee, je lease en dergelijke. Allemaal nadelen, waar je als zelfstandig ondernemer geen last van hebt.
Er zijn ook goede franchiseconstructies. Dat zijn vaak lokale rijscholen. Deze focussen zich op 1 regio. Dat komt de kwaliteit ten goede.