De ene franchise is de andere niet

lesauto leasen

Er is de laatste tijd veel te doen over franchiseconstructies bij rijscholen. Met name NXXT (en FIRSTT) kwamen daarbij negatief in het nieuws. Uit verschillende berekeningen blijkt dat zij de situaties veel rooskleuriger voorleggen aan geïnteresseerden dan dat de realiteit uit zal wijzen. Van alle kanten kwamen waarschuwingen. Tijd voor Theo Vuijk, rijschoolhouder in Den Haag om met meer duiding te komen.

In het vakblad Rij-instructie zegt hij dat hij ook vermoedde dat “de bekende grote jongens” het niet zo heel nauw nemen met de franchisenemers. Maar als je een franchiserijschool wil starten, zijn er volgens Vuijk ook goede constructies. En hij kan het weten, zo laat hij weten. “Want ik heb ook een franchiseconstructie, Fly-Over in de regio Den Haag”.

Zijn credo is: zolang je tevreden bent ga je met elkaar door en anders ga je uit elkaar. Daarom kent zijn constructie geen lange opzegtermijnen en boeteclausules. “Er zijn natuurlijk wel afspraken. Alle franchisenemers betalen allemaal hetzelfde bedrag. Dat bedrag spreken we met z’n allen af. Ik streef naar een win-win situatie, met voordeel voor iedereen.”

Hij vervolgt: “Mijn franchisenemers zijn echte ondernemers. Is die basis er niet, dan is franchising een vluchtroute naar een doodlopende weg.

Franchiserijschool starten?

Wil je een franchiserijschool starten, ga dan niet in zee met een grote landelijke organisatie, maar kies voor een lokaal sterk merk. Fly-Over is een voorbeeld van een rijschool dat sterk geworteld is in de regio van Den Haag en daar al tientallen jaren actief is. Dat geldt voor meerdere rijscholen in heel Nederland. Helaas bestaat er geen overzicht van franchiserijscholen.

De economische situatie is op dit moment erg stevig, zodat je ook succesvol kunt zijn zonder franchiserijschool. Maar ben je toch nieuwsgierig naar de mogelijkheden, lees dan alles over franchise in de rijschoolwereld.