Echt alles over een lesauto kopen of leasen

lesauto kopen of leasen

Een paar weken terug heeft rijschoolvandaag.nl een serie artikels geschreven over het kopen of leasen van een lesauto. Wij hebben die artikels op deze pagina onder elkaar gezet. Hier lees je dus alles over je lesauto kopen of leasen. Maar ook: kies je een diesel of benzine?

Grofweg kun je bij de aanschaf van je lesauto kiezen uit drie mogelijkheden: een lesauto kopen, een lesauto leasen voor langere tijd of een lesauto leasen door middel van shortlease (meestal tussen een maand en een jaar). Theoretisch gezien is er ook nog de mogelijkheid om een lesauto te huren, maar dit komt in de praktijk weinig voor. Huur je langer dan een maand, dan is er meestal namelijk al sprake van een shortlease-constructie.

Shortlease van je lesauto

Voor veel startende rijschoolhouders is shortlease van de lesauto een aantrekkelijke optie. Je betaalt dan weliswaar iets meer per maand dan bij lease-constructies met een langere termijn, maar je behoudt tegelijkertijd ook alle flexibiliteit. “Vaak wordt hierbij voor een termijn van een half jaar tot een jaar gekozen”, vertelt Stefan van der Sanden, eigenaar van Lesautolease.nl, een bedrijf dat zich specifiek richt op de lease van lesauto’s. “Die periode heb je dan om te kijken of alles naar wens en tevredenheid verloopt. Kun je genoeg leerlingen krijgen, past het zelfstandig ondernemerschap bij je en verloopt de samenwerking met een eventuele partner goed? Mocht er onverhoopt iets misgaan, dan zit je met shortlease niet vast aan een lang contract. Ook heb je geen investering gedaan in een auto die je waarschijnlijk met verlies weer moet verkopen. Shortlease blijkt voor veel startende rijschoolhouders in de beginfase dan ook de beste optie.”

Full operational lease

Zoals je gisteren hebt kunnen lezen zijn shortlease-constructies vaak op basis van full operational lease. Kies je voor een langer leasecontract, dan heb je de keuze uit twee leasevormen: full operational lease en financial lease. Bij full operational lease zijn veel kosten rondom de lesauto inbegrepen in de lease-prijs. Hierbij moet je denken aan verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, eventuele reparaties, een vervangende lesauto bij schade en onderhoud en schadeafhandeling. Bovendien word je in deze zaken niet alleen financieel, maar ook praktisch gezien ontzorgd. Of, zoals Stefan van der Sanden het zegt: “Bij Lesautolease.nl vinden we het ontzorgen van onze klanten in alle opzichten heel belangrijk. Rijd je bijvoorbeeld schade, dan hoef je je bij ons nergens druk over te maken. Vervangend vervoer en reparaties worden geregeld en wij handelen achter de schermen alles af met de verzekeringsmaatschappij. En dat is voor onze klanten een relaxt idee.”

Financial lease

Bij financial lease kies je eigenlijk voor uitgestelde koop, waarbij de leasemaatschappij het aankoopbedrag als het ware ‘voorschiet’. Je betaalt vervolgens gedurende de looptijd van het leasecontract een vast bedrag per maand aan de leasemaatschappij. Aan het einde van de looptijd, wanneer je alle termijnen hebt betaald, neem je (verplicht) voor een vooraf overeengekomen bedrag het volledige eigendom van je lesauto over van de leasemaatschappij. Je wordt dus na de leaseperiode altijd volledig eigenaar van de lesauto. “Veel rijschoolhouders kiezen voor financial lease, omdat het maandbedrag lager is dan bij full operational lease”, vertelt Stefan van der Sanden. “Maar omdat je zelf alle bijkomende kosten zoals wegenbelasting, onderhoud, banden en (bij schade) vervangend vervoer betaalt, ben je onder aan de streep vaak ongeveer hetzelfde kwijt als (of zelfs meer dan) bij full operational lease.”

Restwaarderisico

Bij financial lease ligt het zogenaamde ‘restwaarderisico’ bij jou. Aan het eind van de lease-termijn ben je bij financial lease verplicht de auto te kopen van de leasemaatschappij tegen een vooraf overeengekomen bedrag. Verkoop je deze vervolgens met winst, dan heb je een mooi centje verdiend. Lukt dat niet, dan maak je dus verlies. Het risico dat je de auto met verlies moet verkopen (‘restwaarderisico’) ligt bij jou. Belangrijk hierbij is volgens Stefan het aantal kilometers dat je rijdt, in relatie tot de looptijd die je kiest. Rijd je veel kilometers, dan is een lange looptijd (boven de 3 jaar) vaak nadelig, aangezien de auto aan het eind van de looptijd (met veel kilometers op de teller) erg duur is geworden in onderhoud. Daarnaast komt de restwaarde van de auto dan wellicht niet meer overeen met het bedrag dat je af hebt gesproken met de leasemaatschappij.

Lesauto kopen

Wanneer je een lesauto koopt, word je zelf direct eigenaar van de lesauto. Dat kan een prettig idee zijn, maar tegelijkertijd heeft dit ook nadelen. Het geld dat je investeert in je lesauto, is namelijk niet meer beschikbaar om te besteden aan andere zaken voor het opstarten van je rijschool. Je kunt het dus niet investeren in marketing, een opleiding of in acties om klanten te werven. Heb je voldoende eigen geld en hou je na aankoop van een lesauto nog voldoende over? Dan kan het kopen van een lesauto een goede optie zijn. Hou er wel rekening mee, dat bij het kopen van een lesauto alle bijkomende kosten voor eigen rekening zijn. Zo heb je te maken met onder andere de inbouw van dubbele bediening, de aanschaf van extra spiegels, onderhoud, reparatie, verzekeringen, afschrijving en wegenbelasting. Kies je voor leasen, dan ligt het risico op deze kosten bij de leasemaatschappij, en word je hierin ontzorgd.

Benzine of diesel?

Naast de vraag of je gaat kopen of leasen, kan ook de vraag of je een diesel- of benzine-auto gaat rijden voor behoorlijk wat hoofdbrekens zorgen. Vroeger was die vraag eenvoudig te beantwoorden: wie veel kilometers reed, was goedkoper uit met een diesel. Sinds 2017, toen de nieuwe WLTP-test van kracht werd (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), is het omslagpunt waarop diesels goedkoper worden dan benzine-auto’s, echter flink gestegen. Er moeten nu dus meer kilometers gereden worden om met een diesel-auto goedkoper uit te zijn dan met een benzine-auto.

Omslagpunt

Dat omslagpunt ligt zelfs pas rond de 50.000 à 60.000 kilometer per jaar. Voor rijschoolhouders die minder rijden, kan diesel nog steeds voordeliger zijn dan benzine. Voor rijschoolhouders die hieronder blijven, is benzine vaak het voordeligste alternatief. Uiteindelijk blijft ook de keuze voor diesel of benzine een overweging die afhankelijk is van vele verschillende factoren.

Lesauto kopen of leasen?

Maar er is meer om over na te denken als je lesauto wil kopen of leasen. Misschien heb je al ideeën bij de lesauto die je wilt gaan rijden. Merk, type en uitvoering: ze zijn vaak volkomen afhankelijk van je eigen voorkeuren. Toch is ook hier wel iets meer over te zeggen, vertelt Stefan van der Sanden van Lesautolease.nl. “De kosten die je maakt voor je auto, zijn niet alleen afhankelijk van het aanschafbedrag of de leasekosten die je maakt. Je moet ook rekening houden met je fiscale bijtelling. Die staat momenteel, voor niet-elektrische auto’s, op 22%. Over een duurdere auto moet je dus meer bijtelling betalen dan over een goedkopere. Bijtelling betaal je alleen wanneer je je zakelijke auto ook privé rijdt. Nu kun je natuurlijk zeggen dat je je lesauto niet privé wilt rijden, maar vaak is het juist interessant om deze wel ook privé te rijden. Je moet er in je kostenplaatje alleen wel even goed rekening mee houden. En dus ook in je keuze voor de lesauto waarin je wilt gaan rijden.”