Het succes van 2todrive

rij-examen 17-jarigen

De afgelopen drie jaar slaagden meer 17-jarigen dan 18-jarigen voor de eerste keer voor hun rijexamen. Gemiddeld lag het slagingspercentage de afgelopen drie jaar op ruim 56 procent; bij de groep van 18 jaar en ouder was dat 48 procent.

Volgens Hannah Hamans van het project 2toDrive is het succes van het project lastig te verklaren, vertelt ze tegen BNR. Ze vermoedt dat 17-jarigen gemotiveerder zijn om de weg op te gaan – zij het dat dit onder begeleiding moet. Op dit moment doen zo’n 287.000 jongeren mee met het project. Nog voor de zomer komt er een nieuwe campagne om jongeren te motiveren gebruik te maken van 2toDrive.

In 2011 begon het experiment waarmee jongeren vanaf hun 17e rijexamen mogen doen, een van de maatregelen waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het aantal ongelukken onder jonge en onervaren bestuurders wilde terugbrengen. In maart 2018 werd het omgezet in wetgeving.

Effect 2toDrive

Toch is er nog geen effect aangetoond van 2toDrive op de verkeersveiligheid, ook niet na een evaluatieonderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In een aantal buitenlandse studies is echter wel een effect aangetoond. In de landen waar begeleid rijden effectief bleek te zijn, werd door alle onervaren bestuurders een behoorlijke afstand onder begeleiding afgelegd.

SWOV verwacht dat een uitbreiding van begeleid rijden leidt tot minder slachtoffers bij ongevallen met jonge, beginnende bestuurders. Er zijn volgens de organisatie waarschijnlijk nog grotere effecten te bereiken, wanneer er in de eerste jaren van het zelfstandig rijden nog restricties worden opgelegd aan de bestuurder, zoals niet rijden in het donker of niet rijden met jonge passagiers.

Gevaarherkenning

SWOV noemt meer maatregelen die kunnen leiden tot een hogere verkeersveiligheid: het toevoegen van een goede gevaarherkenningstoets aan het rijexamen en het verplichten van ‘black boxes’ met feedback voor 18-24-jarige bestuurders.