Moet je wel of geen Rijleskeurmerk willen?

rijleskeurmerk

Op 2 januari 2019 is het Rijleskeurmerk gelanceerd. Het Centrum voor Certificatie is de beheerder van het Rijleskeurmerk. Het keurmerk is samen met een aantal rijscholen op poten gezet. Direct na de lancering kwam er veel kritiek op het keurmerk: de eisen zijn te laag en de kosten te hoog.

Dat blijkt uit een poll, die Rijschoolpro op hun website zetten. Wie gaat zich aanmelden voor het keurmerk. Slechts 2,7% van de mensen die een antwoord gaven wil het keurmerk aan gaan vragen. Dat zou betekenen dat slechts 216 van de ongeveer 8000 rijscholen het keurmerk aan zouden vragen.

Waarom een keurmerk?

In het verleden is al een aantal keer geprobeerd om tot een keurmerk te komen. Het meest recent voor het Rijleskeurmerk is dat het RijschoolWaarborg. Dat werd ook een fiasco; kijk maar eens op deze pagina. En daarvoor was er nog deze poging van Bovag, zo lazen we terug op internet:

“Op 22 mei (jaar onbekend, red.) tijdens de jaarvergadering van de Verkeersopleidingen Associatie Nederland(VAN), een afdeling van BOVAG, is een nieuw kwaliteitslabel voor auto- en motorrijscholen geïntroduceerd. De BOVAG-afdeling heeft besloten regelmatig alle aangesloten rijscholen door het onafhankelijk instituut ViaNoRM te laten “€˜schouwen”€™. Rijscholen die aan alle (voor een deel ook nieuwe) eisen voldoen, mogen zich met het 3-sterren kwaliteitslabel van BOVAG tooien. De eerste acht rijscholen zijn inmiddels al geschouwd en hebben het 3-sterren predikaat verkregen. VAN gaat in de komende periode nog aanvullende kwaliteitseisen voor rijscholen ontwikkelen waarmee scholen zich met extra sterren kunnen onderscheiden.”

Maar de behoefte aan een keurmerk gaat nog verder terug. “De Verkeersopleidingen Associatie Nederland komt met dit nieuwe kwaliteitslabel omdat de betere rijscholen zich willen onderscheiden. Daartoe was enkele jaren geleden ook de SKR (Stichting Kwaliteitscontrole Rijscholen) opgericht. Maar deze stichting heeft inmiddels moeten besluiten zichzelf op te heffen vanwege onvoldoende draagvlak in de branche en te weinig bekendheid bij mensen die rijles willen nemen.”

Waar zit de onvrede?

Dat laatste lijkt nu ook bij het nieuwe initiatief te gaan gebeuren. Rijscholen geven de volgende reacties:

Jammer hoor gemiste kans. Men begon goed om de sanctie te veranderen maar dit keurmerk met barrières en vooral ook onnodig hoge kosten raakt kant noch wal. Doodgeboren kindje.

Ik vind de eisen en de kosten niet opwegen niet op tegen het zogenaamde gemak.

Een hoog slagingspercentage is het keurmerk van een rijschool. Dus geen extra keurmerk nodig!

Als je echt waar voor je geld wilt hebben en ook bij de kwalitatief goede rijscholen wilt behoren, meldt je dan aan bij de BOVAG. Ook je leerlingen hebben dan zekerheid.

Doe je best, wees eerlijk en duidelijk dan komen de nieuwe leerlingen echt vanzelf wel! Beste keurmerk is de mond op mond reclame!

Ik heb de afgelopen 32 jaar al verschillende van dit soort gekkigheid voorbij zien komen, maar deze is ook wel weer hilarisch. #gatochgewoonaanhetwerk

Ik wil niet in het rijtje staan van rijscholen die 10% onder het gemiddelde scoren. CBR biedt al duidelijke voorlichting waar de consument zich bij het maken van een keus op kan baseren. Daar moet CBR meer ruchtbaarheid aan geven en daarmee is het opgelost.

En talloze reacties gaven alleen aan: nee, te duur.