“Praktijkbegeleiding is geen toneelstukje”

Een deel van de instructeurs heeft het gevoel om tijdens de praktijkbegeleiding een toneelstukje op te moeten voeren. Ze denken dat dat moet vanwege het protocol dat het exameninstituut IBKI gebruikt om de rijinstructeur te beoordelen. Het IBKI is het daar niet mee eens.
IBKI-examinator Sauvé legt uit dat rijinstructeurs hun rijles vooral naar eigen inzicht moeten invullen en zich daarbij niet alleen maar moeten laten leiden door het beoordelingsprotocol. “Het kan best zo zijn dat je manier van lesgeven anders is. De bedoeling is juist dat je de competenties uit het beoordelingsprotocol laat zien, maar deze op je eigen manier invult.”
De stappen die in het beoordelingsprotocol staan, hoeven ook niet allemaal op de vaste volgorde worden afgewerkt, legt hij uit tijdens de jaarvergadering van de VRB. “Een stap mag best op een ander moment worden uitgevoerd, als het maar op een logische manier in je les past.” De meeste rijinstructeurs gebruiken standaardzinnetjes “Er staat nergens beschreven wat je precies moet zeggen tijdens de les. Je hoeft tegen een leerling dus niet te zeggen dat hij ‘vlot, veilig en zelfstandig’ zijn oefening moet beheersen aan het einde van de les.”
Vlot, veilig en zelfstandig vaak niet haalbaar
Vaak is een doelstelling van “vlot, veilig en zelfstandig” niet eens haalbaar, zegt ook Sauvé. “Soms is het belangrijk dat je het aanvangsniveau van een leerling eerst op niveau brengt, voordat je verder gaat met het volgende lesonderwerp of de volgende stap. Wees niet bang dat je in dat geval niet alle fases van de rijles hebt doorlopen: je hebt dan waarschijnlijk wel goed lesgegeven. Het kan zelfs gebeuren dat je een prima les hebt gegeven maar dat de leerling geen stap verder is gekomen. Het is dus geen vereiste dat de leerling zijn doelstelling haalt.”
RIS-instructeurs, die hun praktijkbegeleiding bij het CBR afleggen, klagen overigens een stuk minder over de beoordeling van de praktijkbegeleiding. Daardoor lijkt het dat RIS-instructeurs en het CBR meer handelen naar de praktijk.