Tips voor rijscholen: sociale media
Je rijschool is actief op sociale media. Toch groeit je schare fans niet of nauwelijks. Ook denk je dat je weinig nieuwe leerlingen krijgt via sociale media. Ach, en je hebt er ook niet altijd tijd voor. En wat moet je er eigenlijk ook opzetten. Soms ben je heel actief, dan weer een paar weken druk met andere zaken. Herkenbaar voor je? RijschoolVandaag.nl gaf 10 tips zodat ook jouw rijschool kan profiteren van de kracht van sociale media.
Tips voor rijscholen: sociale media
1. Ontwikkel een strategie
Een must voor alle rijscholen: sociale media inzetten. Een social media-strategie, hoe kleinschalig ook in het begin, levert al snel voordeel op. Een profiel aanmaken en lukraak berichten online zetten is niet aan te raden. Beter is het om vooraf te bepalen hoe jij jouw rijschool online neer wilt zetten. Denk goed na over wie je wilt bereiken en hoe je dat wilt gaan doen.
2. Maak tijd vrij
Je zult niet de eerste rijschoolhouder zijn die enthousiast begint met social media maar die, na het uitblijven van acuut succes, steeds minder vaak inlogt en berichten plaatst. Social media hebben tijd nodig om tot bloei te komen. Het is daarom aan te raden om bewust tijd vrij te maken en regelmatig in te loggen om de kanalen te onderhouden.
3. Geen eenrichtingsverkeer
Op social media draait het niet enkel om het zenden van informatie. Streef naar tweerichtingsverkeer en ga in gesprek met potentiële klanten. Niet reageren is sowieso uit den boze, geef op zowel positieve als negatieve berichten snel en passend antwoord en zet jezelf zo servicegericht neer.
4. Schrijf gericht op de persoon
Spreek mensen persoonlijk aan met je berichten. Woorden zoals u, uw en jouw helpen je lezers zich verbonden te voelen.
5. Voorkom spam
Je social media pagina’s regelmatig bijhouden is belangrijk. Maar zorg ervoor dat je niet gaat spammen. Plaats niet teveel berichten en hou het relevant. Let er verder op dat je berichten niet teveel op reclame gericht zijn om irritatie bij je volgers te voorkomen.
6. Beeld zegt meer dan duizend woorden
Het is een bekend gezegde dat ook zeker geldt voor social media. Aantrekkelijk beeldmateriaal komt je interactie en respons ten goede. Investeer daarom in goed beeldmateriaal van je rijschool. Een reeks foto’s kan tijden als input dienen voor aantrekkelijke berichten.
7. Prikkel nieuwsgierigheid
Het opbouwen van nieuwsgierigheid is belangrijk op social media. Vooral wanneer het doel is om mensen op je bericht te laten klikken. Zorg voor een kloof tussen wat mensen zien en wat ze willen weten om nieuwsgierigheid te stimuleren.
8. Geef tips
Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Deel handige tips die leerlingen helpen en ouders laten zien dat hun kinderen bij jou aan het juiste adres zijn voor rijles.
9. Fun!
Mensen bekijken social media veelal omdat ze vermaakt willen worden. Pas je berichten daarop aan en plaats regelmatig leuke, opvallende of grappige afbeelden die de interactie stimuleren.
10. Heb plezier
Zie social media niet als een vervelende taak maar heb plezier. Sociale netwerken geven je de kans om direct met je doelgroep in contact te komen op een leuke en spontane manier. Profiteer en leer hiervan.
Er zijn diverse trainingen op het gebied van rijschoolmarketing waarbij ook het inzetten van sociale media door rijscholen aan de orde komt. Bij De VerkeersAcademie zit deze training in de basisopleiding tot rij-instructeur.