Vrijblijvend document voor arbeidsvoorwaarden rijscholen

lesauto kopen of leasen

CNV Vakmensen en de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) bieden rijscholen in december een bedrijfsreglement aan waarin arbeidsovereenkomsten staan voor rijinstructeurs in loondienst. Het vrijblijvende reglement richt zich op rijscholen die duidelijke afspraken met medewerkers willen maken. In het document zijn onder andere richtlijnen gesteld voor rusttijden, werken op zaterdag, en minimumuurloon, zo schrijft Rijschoolpro.

De bedrijfsregeling moet uiteindelijk zorgen voor een hogere kwaliteit, zo zegt Jos Post, voorzitter van belangengroep LBKR. “Iedere werkomgeving heeft bepaalde werkomstandigheden die ervoor zorgen dat de werknemer zijn taak goed kan uitvoeren, behalve de rijschoolbranche.”

Minimumloon

Post geeft aan dat er zeker vraag is naar duidelijke arbeidsvoorwaarden binnen de rijschoolbranche, maar het is volgens hem lastig om deze te realiseren. “Op het moment dat je het gaat hebben over minimumloon, moet je het ook over een minimumlesprijs hebben, en daar is de branche op dit moment nog niet aan toe.”

CNV Vakmensen en LBKR hopen dat het document zorgt voor een positieve verandering van arbeidsomstandigheden in de rijschoolbranche. Het is volgens Polders een begin van een langer traject, en hij hoopt dat dit de stap naar een cao in de toekomst gemakkelijker maakt.

Brancheorganisaties

Niet alle brancheorganisaties zijn positief over het bedrijfsreglement. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stelt: ”Het gros van de rijinstructeurs is niet in loondienst, en dit zorgt voor concurrentievervalsing. Als een minderheid (rijscholen met personeel) zich moet houden aan cao-regels die voor de meerderheid (rijscholen zonder personeel) niet geldt, dan krijg je ongelijk speelveld.”

Brancheorganisaties VRB en FAM staan positiever tegenover de regeling. Ruud Rutten, voorzitter van FAM, steunt het initiatief om arbeidsovereenkomsten te verbeteren maar geeft ook aan dat het lastig is: ”Een cao in de rijschoolbranche gaat niet werken, want 80 procent van de rijscholen is een eenmanszaak.”