Rijschoolmarketing: waarom kiezen ze niet voor jou?
Marketing op jongeren is lastig. Hoe kom jij als rijschool aan leerlingen? Hieronder redenen waarom ze NIET voor jou kiezen.
Je komt niet snel ‘to the point’
Jongeren hebben het druk en een korte spanningsboog. Grijp daarom de aandacht en maak snel duidelijk welke voordelen jouw rijschool te bieden heeft. Versterk je boodschap met krachtig, aansprekend beeld.
Je bent niet duidelijk
Wees concreet en toegepast. Maak snel duidelijk welke keuzemogelijkheden er bij jouw rijschool zijn en hoe jongeren contact met je op kunnen nemen. Hoe concreter je communiceert richting deze groep, hoe beter.
Je bent niet interessant
Zorg ervoor dat je jongeren iets te bieden hebt. Laat ze lachen, iets winnen of delen. Je boodschap kan je versterken door er een speelelement in toe te voegen. Jongeren brengen veel tijd door met games en worden graag uitgedaagd.
Je bent niet eerlijk
Dagelijks worden jongeren overspoeld met reclame. Ze hebben het daardoor snel door wanneer je niet oprecht bent. Wees jezelf en zorg voor vertrouwen.
Je bent niet creatief
Jongeren vinden zichzelf uniek en worden aangesproken door originaliteit. Benadruk daarom de eigenheid van je rijschool door te vertellen over bijzondere, spannende en grappige zaken.
Je gebruikt weinig beeld
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Vooral de huidige generatie is erg visueel ingesteld. Ze zijn groot geworden met social media en videowebsites zoals Youtube. Gebruik daarom waar mogelijk aantrekkelijke beelden. Van deelbare foto’s tot video’s over je rijschool en instructeurs.
Je bent niet deelbaar
Op social media delen jongeren veelvuldig. Zorg er daarom voor dat ook jij berichten plaatst die het delen waard zijn. Dit kunnen nieuwswaardige berichten over je rijschool zijn maar ook voor de doelgroep herkenbare en grappige foto’s.
Je bent niet sociaal
Jongeren verwachten dat ze met iedereen kunnen communiceren. Als zij de moeite nemen om op je te reageren, dan is dat een hele eer. Draag jongeren die dit doen dan ook op handen en reageer enthousiast terug. Bouw zo een persoonlijke relatie met ze op.
Je test niet voldoende
Houd goed in de gaten hoe je marketing richting jongeren scoort. Merk je bijvoorbeeld dat acties of bepaalde pagina’s op je website weinig opleveren, probeer dan een andere insteek.
Je bent niet op de juiste plekken aanwezig
Zorg ervoor dat je aanwezig bent op plekken waar jongeren tijd spenderen. Zet actief de social media kanalen in die op dit moment populair zijn. Zorg er daarnaast voor dat je website goed te bezoeken is via de mobiele telefoon. Jongeren gebruiken de mobiel veel om informatie tot zich te nemen en haken snel waf wanneer je website niet goed werkt.
Er zijn aanbieders van rijschoolmarketing trainingen. Een cursus marketing is volgens Startjeeigenrijschool.nl een goed idee.