Wat zegt het slagingspercentage over een rijschool?

slagingspercentage rijschool

Veel rijinstructeurs zeggen dat slagingspercentages niks zeggen over de kwaliteit van de rijinstructeur of de rijschool. Ze verwijzen dan vaak naar “moeilijke leerlingen” met autisme, een hoge leeftijd of een taalachterstand. Toch lukt het veel rijscholen een slagingspercentage van 65% of hoger te halen. Op internet werd de stelling neergelegd en daarop reageerden diverse rijscholen.

Minimum aantal lessen

Wouter beet het spits af. Hij vindt dat je een rijschool niet kunt beoordelen op slagingspercentages zolang er geen minimum aantal lessen verplicht zijn. Hij geeft zelf antwoord op de vraag waarom niet. “Als je met een kandidaat een opleiding inplant en afspreekt dat je een x-aantal lessen verzorgt en op het laatst annuleert de kandidaat zijn lessen, kun je het examen niet meer annuleren. Dit gaat ten koste van je percentage.”

“Niet verschuilen achter moeilijke leerlingen”

Rob vertelt dat je wel genoeg rijlessen moet geven, wil een kandidaat kunnen slagen: “Ik heb er maar weinig gehad die op het laatst lessen afzegden. Ik leste gemiddeld 40 uur met een kandidaat en haalde dus een hoog slagingspercentage. Daar zaten ook autisten bij.”

Het type kandidaten maakt dus niet uit, zeggen ook andere rij-instructeurs, zoals van een autorijschool in Zeeland. “Voor mijzelf denk ik dat er al snel en makkelijk naar moeilijke leerlingen gewezen wordt. Ik zelf zit wat slagingspercentages betreft al 20 jaar bovenin. Dit met allerlei soorten kandidaten. Duidelijk, eerlijk en consequent zijn daarmee kom je mijns inziens het verst. En ja. Een goede instructeur is ook streng voor zichzelf.” Dat wordt onderschreven door Jordy: “Inderdaad. je kan het volledige slagingspercentage niet toewijzen aan autisten en leerlingen, die ineens lessen afzeggen. Je moet jezelf ook blijven verbeteren.”

“Doe je het goed, krijg je nieuwe leerlingen”

Een andere rijschool vindt dat je goed naar de leerlingen moet kijken: “Mijn mening is dat ook je leerling het gevoel moet hebben dat hij er klaar voor is. Ik geef geen rijles om een CBR-examen af te leggen, maar om veilige en verantwoorde bestuurders op de weg te zetten. Met mijn B-leerlingen ben ik nog nooit bij BNOR geweest.”

Peter denkt dat als je goed je werk doet je ook meer leerlingen krijgt: “Als je aandacht aan de leerlingen geeft en weet dat ze goed rijden slagen ze ook makkelijker. Als je op die manier werkt, gaat je naam ook goed in de rondte.”

Het ziet ernaar uit dat de goed presterende rijscholen de minder presterende rijscholen uitdagen om een stapje extra te zetten. Door niet te veel naar de leerling te kijken en wat strenger voor jezelf te zijn.